تفاوت ترجمه ماشینی با ترجمه تخصصی متن چیست ؟

سه شنبه 20 شهریور 1397 12:21 ب.ظ

 به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری برنا، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری با ترجمه متن تخصصی بسیار سروکار دارند. در دوران پایان نامه نویسی و یا تهیه مقاله‌های کلاسی همیشه زمانی باید به مطالعه مقالات و کتاب های تخصصی و پس از آن ترجمه مطالب به زبان فارسی تخصیص یابد. مورد دیگر ترجمه مقالات پژوهشی است که به فارسی نوشته اند و برای ثبت در ژورنال‌های بین‌المللی نیاز است از فارسی به انگلیسی ترجمه شوند. اگر شما هم گرفتار این فرآیند فرسایشی هستید چهار راهکار پیش رو دارید که هر کدام می‌تواند تاثیرات متفاوتی در کیفیت ترجمه تخصصی، زمان و هزینه‌ داشته باشد.

 

  • با دانش کافی از زبان انگلیسی شاید بتوانید خودتان ترجمه کنید!

از فراگیرترین روش‌ها در اوایل دوران تحصیل خصوصا در کارشناسی ارشد صرف وقت شخصی برای ترجمه است اما اصولا با گذر زمان ناکارآمدی این راهکار برای افراد مشخص می‌شود. شاید شما هم این تصور را داشته باشید که خودتان می‌توانید از پس کار ترجمه برآیید و به این ترتیب هزینه کمتری برای آن بپردازید اما تجربه نشان داده است که این فرآیند بسیار زمان برتر و خسته کننده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. در دوران پایان نامه نویسی باید زمان زیادی را برای مطالعه مقالات و کتاب های تخصصی، طراحی روش تحقیق، جمع آوری داده ها، تحلیل داده، گفتگو با استاد راهنما و ... کنید. این فعالیت‌ها تمرکز و زمانی بیشتر از آنچه که فکرش را می‌کنید می‌طلبد و به مرور موجب می‌شود امکان اینکه وقت‌تان را به ترجمه اختصاص دهید نداشته باشید. در این شرایط ترجمه یک مقاله زمانی بسیار زیاد از شما خواهد گرفت و برای کارهای مهمتری که در پیش رو دارید زمان را از دست بدهید.

  • ترجمه ماشینی راهکار مناسبی نیست، آن را فراموش کنید!

خدمات آنلاین ترجمه ماشینی که گوگل ترنسلیت شناخته‌شده‌ترین آن‌هاست با وجود اینکه هیچ هزینه ای در پی ندارد، اما به هیچ عنوان برای ترجمه تخصصی قابل استفاده نیستند. این خدمات اگر چه بهبودهایی را در کیفیت کار خود داده‌اند اما به هیچ عنوان قابلیت ترجمه انگلیسی به فارسی یا فارسی به انگلیسی متون تخصصی را ندارند. خدمات زبان فارسی نرم‌افزارها و سایت های ترجمه ماشینی بسیار ضعیف است و برای ترجمه‌های دانشگاهی به خصوص پایان نامه بهتر است این راهکار را از ذهنتان پاک کنید.

  • کافی نت و دفاتر فنی دانشکده برای ترجمه ساخته نشده‌اند!

این یک اشتباه رایج است که دانشجویان گمان می‌کنند می‌شود به یک کافی نت یا دفتر فنی برای ترجمه اعتماد کرد. هر سفارش ترجمه تخصصی برای آن که از کیفیت مناسب برخوردار باشد لازم است چند ویژگی را در نظر داشته باشید، اولین و شاید مهمترین مسئله ویژگی حضور یک ارزیاب برای کنترل کیفیت ترجمه تخصصی است. کافی نت ها در بهترین حالت با چند مترجم عمومی در ارتباط هستند که این افراد از یک طرف برای ترجمه مقالات تخصصی مهندسی، پزشکی، مدیریت و حسابداری تخصص و سابقه لازم را ندارند و همچنین با کلمات تخصصی و اصطلاحات این رشته‌ها آشنا نمی‌باشند. برای ترجمه یک متن تخصصی مترجم حداقل باید مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد همان رشته را داشته باشد و در کافی نت به چنین مترجمینی دسترسی نخواهید داشت.

  • خدمات ترجمه تخصصی آنلاین از وب سایت برگزیده جشنواره وب ایران

ترجمانو وب سایتی است که امکان سفارش‌ ترجمه تخصصی بدون نیاز به صرف وقت جهت رفت و آمد را برای شما فراهم می‌آورد. از طریق این وب سایت می‌توانید به صورت آنلاین متن مورد نظر را ثبت سفارش نمایید، قیمت ترجمه به شما اعلام خواهد شد و پس از پرداخت در زمان مقرر فایلی را که توسط مترجمین تخصصی ترجمه و کنترل کیفیت شده به صورت تایپ شده را تحویل بگیرید. شبکه ترجمانو مترجمین بسیار زیادی با تخصص‌های گوناگون دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای شما فراهم می‌آورد که به صورت نظام‌مند آزموده شده و با ترجمانو همکاری می‌کنند و ترجمه‌ دانشگاهی شامل ترجمه مقاله و کتاب را از انگلیسی به فارسی یا فارسی به انگلیسی با کیفیت بالا و سرعت زیاد انجام می‌دهند. مترجمین شبکه ترجمانو در یک پروسه دقیق آموزش دیده و با کسب تجربه کیفیت کارشان از سطح متوسط، به خوب و عالی ارتقاء می یابد. همه این تمهیدات موجب شده تا ترجمانو موفق شود در جشنواره وب ایران به عنوان وب سایت برگزیده خدمات ترجمه آنلاین شناخته شود و همچنین در مرکز کسب و کارهای دانشگاه تهران مستقر گردد.

منبع


طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس

سه شنبه 20 شهریور 1397 12:02 ب.ظ

با توجه به اهمیت طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس در فرآیند یاددهی و یادگیری و همچنین نقش طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس در ارتقای سطح علمی و آموزشی دانش‌آموزان و حتی فرهنگیان گرامی، بانک فایل پژوهشی معلمان اقدام به تهیه‌ی صدها نمونه طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس برای جامعه علم و ادب کرده است.
طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس ارائه صدها نمونه
طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس

با توجه به اهمیت طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس در فرآیند یاددهی و یادگیری بانک فایل پژوهشی معلمان اقدام به تهیه صدها نمونه طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس جهت استفاده معلمان گرامی نموده است.

به گزارش بانک فایل پژوهشی معلمان: می‌دانیم که معلم در بحث طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس ارائه کننده مطالب درسی در کلاس است و این مطلب همواره برای وی حائز اهمیت است. در اکثر کلاس‌های سنتی و قبل از پیدایش مفاهیم طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس معلم از طریق تشریح، داستان‌سرایی، بحث، سخنرانی و توضیح به دانش آموزان آموزش می‌داد؛ در صورتی که بعد از تخصصی‌تر شدن فرآیند یاددهی و یادگیری، بحث فرق کرد. طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس معادلات فرآیند یاددهی و یادگیری را تغییر دادند. همانطور که پیروت  گفته است : «بدون در نظر داشتن سطح یادگیری فراگیران، لزوم شناساندن حقایق تازه، مفاهیم و اصول به فراگیر تا توضیح عقاید، روشن ساختن مطالب یا بازنمودن روابط، بیشتر اوقات معلم را در موقعیتی قرار می‌دهد که ناچار است در حد زیادی مطالب ارائه دهد.»

چنین بود که بحث طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس  رونق جدی‌تری گرفت. در طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس پنج مهارت را مشخص می‌سازند که برای معلم لازم است در خود گسترش دهد، تا بدین وسیله ارائه دهنده‌ی موفقی شود،  که عبارتند از:

1-    مهارت زمینه‌سازی (مقدمه‌چینی)

2-    اختتام (جمع‌بندی)

3-    تنوع در انگیزه

4-    توضیح واضح

5-    استفاده از مثال‌ها و نمونه‌ها 

که به ترتیب ذیل هر یک را در رابطه با طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس مورد بحث قرار خواهیم داد.

 

1- مقدمه‌چینی (مهارت زمینه‌سازی)

چیدن تعریف شده است، به عنوان :

شرایط موقت ولی غالباً مستمر فردی که:

الف ) او را نسبت به انگیزه‌ها یا رویدادهای محیطی بیش از هر چیز دیگر آشنا ساخته و مشخصاً فکر او را متوجه خود می‌کند.

ب ) بعضی فعالیتها یا پاسخها را نسبت به انواع دیگر آسان می‌کند».

مقدمه بطور ساده در بحث طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس یعنی معرفی. بنابراین صحبت ما در مورد بیان کردن یا به انجام رساندن (یاهردو) موارد خاصی است که قبل از یادگیری مطرح می‌شود تا توجه یادگیرنده را به وظایف محوله هدایت کند.

پیروت می‌گوید: «فعالیت‌های انجام شده قبل از عمل یادگیری بر نتایج حاصله اثر خواهد داشت و بعضی از مقدمه‌چینی‌ها نسبت به انواع دیگر در رسیدن به نتایج طرح‌ریزی شده موفقیت‌آمیزتر هستند.»

او مقدمه چیدن را به طریق زیر مشخص می‌کند:

متمرکز نمودن توجه یادگیرنده از طریق ایجاد علاقه در او نسبت به آنچه باید یاد بگیرد.

مقدمه‌چینی وسیله‌ای جهت انتقال از مطالب آشنا به جدید، از دانستنی به نادانستنی، از مطالبی که قبلاً آموخته شده به مطالب جدید است. مقدمه‌چینی ممکن است در رابطه با طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس در جهت تهیه‌ی چارچوب یا ساختار یک درس بکار رود. نقش بعدی زمینه‌سازی، معنی‌دار کردن مفاهیم یا اصول جدید است. با استفاده‌ی مکرر از مثال‌های ملموس و خاص و تجزیه‌ی آن در بحث طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس به فراگیران در درک انتزاعی عقاید کمک می‌شود.

 

۲- جمع‌بندی (اختتام):

اگر مقدمه‌چینی ادراک یادگیرنده را به طریقی خاص در شروع یادگیری سازماندهی کند، جمع‌بندی همانطور ک پیروت توضیح می‌دهد، تکمیل کننده‌ی مقدمه‌چینی با هدایت توجه با پایان توالی یادگیری یا در انتهای یک درس کامل با تمرکز آنچه که یادگرفته شده است. در واقع نقش اصلی آن کمک به فراگیر است تا نکات اصلی را برای جلسه بعدی به خاطر داشته باشد.

پیروت هشدار می‌دهد، که در بحث طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس جمع‌بندی لازم است بطور دقیق برنامه‌ریزی شود، بنابراین برای آن باید زمانی را در نظر گرفت. همانطور که او می‌گوید، با صدای زنگ، درس را تمام کردن، بی‌اثرترین نوع پایان دادن به یک درس است.

 

۳- تنوع انگیزه‌ها

 تنوع در انگیزه‌ها در بحث طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس نیاز به توسعه دارد؛ زیرا ارائه‌ی یکنواخت مطلب منتهی به کسالت و غیرفعال بودن ذهن می‌‌شود. مجدداً بر اساس شواهد تحقیقی، تعیین می‌شود که تغییرات در یک محیط ادراکی توجه را جلب نموده و تفکر را برمی‌انگیزاند.

 

۴- واضح بودن توضیح در طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس

واضح بودن ارائه‌ی درس چیزی است که می‌تواند بطور قابل ملاحظه‌ای بر موفق بودن طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس اثر زیادی بگذارد. این عوامل عبارتند از:

الف) تداوم: برقراری یک ارتباط قوی بین مطالب طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس، مورد بسیار مهمی است که باید بطور کاملا روشن بوده و شاخه‌های انشعابی آن را به حداقل رساند.

ب) سادگی: سعی کنید از جملاتی که دارای قواعدی ساده و محسوس هستند استفاده کنید. یک دلیل متداول شکست، دادن اطلاعات زیاد در یک جمله است. جملات کوتاه بکار ببرید و اگر روابط پیچیده است با وسایل دیداری ارتباط برقرار سازید.

ج) روشن بودن : یک دلیل برای عدم موفقیت در ارائه‌ی درس جدید به کلاس، فرضیه‌ای است که شاگردان بیشتر از آنچه باید، می‌فهمند. در آنجا که باید توضیح داده شود، شخص باید هر چه تمامتر آن را مطرح سازد

معلمی در طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس موفق‌تر است که از بین روشهای پرشمار تدریس روش مناسب را در کلاس بکار برده و به بهبود تدریس و یادگیری هر چه بیشتر و با دوامتر دانش‌آموز کمک کند.

معلمانی که نسبت به کار خود و وظیفه‌ی معلمی احساس مسئولیت عمیق می‌‌کنند، همواره در حال بکارگیری روش‌های متفاوت و مناسب تدریس مانند طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس در کلاس درس هستند؛ اما مشکل عمده این نیست که معلم از روش تدریس راحت استفاده می‌کند یا نه؛ بلکه مسئله‌ی اساسی و پراهمیت این است که کدام الگوی تدریس برای هر درس مناسب است و موجب یادگیری بهتر می‌‌شود. یادآور می‌شود که هیچ روشی همواره و در همه جا بهترین روش نیست و خوب یا بد بودن روش‌های تدریس وابسته به عوامل متعدد و گوناگونی است. در همین راستا بانک فایل پژوهشی معلمان به آدرس https://moallemblog.com اقدام به تهیه صدها نمونه طراحی آموزشی و معماری نوین تدریس نموده است که معلمان و سایر فرهنگیان می توانند برای استفاده از آنها  به این سایت مراجعه کنند.

منبع : اخبار رسمی | بانک فایل پژوهشی معلمان



آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :